جریان سوم شهروندی

آخرین مقالات :
  • جریان سوم شهروندی برخلاف جریان‌های دیگر که از گروه‌ها و احزاب سیاسی به‌وجود آمده‌اند به‌عنوان یک جریان مدنی دارای ارکانی است؛که ازسازواری ( ائتلاف ) مدنی سازمان‌های مردم نهاد‌‌، گروه‌های خودیاری‌‌، شورایاری‌ها‌‌، ‌‌معلمان‌‌، کارگران‌‌، هنرمندان‌‌، نویسندگان‌‌، اساتید فعالان حقوق بشر و شهروندی – زنان- مدنی-فرهنگی- اجتماعی و محیط زیستی تشکیل شده که با توجه حس مسئولیت پذیری‌‌، ضمن ادای کلیه وظایف و مسئولیت‌هاى فردى‌‌، به‌طور داوطلبانه توانایی‌های خود را جهت دستیابی به حقوق بشر و شهروندی و آزادی‌های بنیادین‌‌، تاثیرگذاری برقانونگذار درتصویب قوانین جدید و اصلاح وبازنگری قوانین منطبق با حقوق بشر و شهروندی‌‌، ارتقای تاثیر گذاری بر نهادها‌‌، مقامات‌‌، مسئولین جهت احترام‌‌، رعایت‌‌، تضمین‌‌، حمایت و اجرای حقوق بشر و شهروندی‌‌، تحقق آزادی‌ها‌‌، مطالبات‌‌، حفظ منافع شهروندان‌‌، ثروتها‌‌، منابع عمومی‌‌، اتخاذ تمام تصمیمات و اقدامات بر مبنای اصل تناسب با حقوق بشر و شهروندی جلوگیری از اقدامات قهقرایی آگاهانه در عدم احترام‌‌، حمایت و اجرای حقوق بشر و شهروندی‌‌، حاکمیت قانون و ارتقای مسئولیت پذیری شهروندان ایرانی کمک به پیشرفت و بهبود جامعه‌‌، شهر و کشور مورد بهره‌برداری قرار می‌دهند.
  • جریان سوم شهروندی این سازواری (ائتلاف) مدنی را آنچنان فراگیری می‌داند که تمامی سازمان‌های مردم سازمان‌های مردم نهاد‌‌، گروه‌های خودیاری‌‌، شورا یاری‌ها‌‌، فعالان حقوق بشر و شهروندی _ زنان_ مدنی _ فرهنگی_ اجتماعی_محیط زیستی‌‌، معلمان‌‌، هنرمندان‌‌، نویسندگان‌‌، اساتید‌‌، کارگران‌‌، دانشجویان‌‌، جوانان‌‌، اقوام و اقلیت‌های مذهبی و دینی را در یک جنبش سراسری گرد آورد جنبش حقوق شهروندان ایرانی که هر گروه اجتماعی حقوق‌‌، مطالبات و منافعش درآن قرار گرفته و در این بسیج اجتماعی سهیم باشد.

2 دیدگاه.

  • شهروندگرا
    جولای 10, 2020 11:43 ب.ظ

    جریان سوم شهروندی ، جریان فکری _فرهنگی مدنی تغییر که با محوریت شهروند و بر اساس آموزه های حقوق بشر و شهروندی ، آزادی های بنیادین بنیانگذاری شده و دارای اهداف‌‌، اصول‌‌، ارکان و دیدگاه‌های که بر مبنای اصول و ارزش‌های حقوق بشر و شهروندی است و برای تحقق دولت حقوقی فعالیت می کند این جریان دستیابی به دولت حقوقی بعنوان هدف غایی خود را در اعمال پروسه متکامل گام به گام روشنگری ، توانمند سازی شهروندان ، سازواری ( ائتلاف) مدنی ، فرمان مدنی ، بازنگری همه جانبه قانون اساسی ، انتخابات شفاف،آزاد و عادلانه ، انتخاب و انتصاب مدیران توسعه یافته می داند.
    بنیان گذار و نظریه پرداز این جریان فکری مسعد سلیتی وکیل پایه یک دادگستری و فعال حقوق بشر و شهروندی است.
    جریان سوم شهروندی علاوه بر جریان های دگرگون ساز(براندازان) ، محافظه کار رستگاری بخش ( اصولگرایان ) ، اصلاح طلبان از یک سو و جریان های فکری ناسیونالیسم و اسلامگرا از سوی دیگر پس از اعتراضات دی ماه ۱۳۹۶ در فضای کشور نمود پیدا کرد . جریان سوم شهروندی ، جریان مدنی تغییر است ، جریان تغییری که خواهان تغییر نظام فکری و اندیشه ها ، نگرش ها و روش های برای تغییر وضعیت اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی ، قانونگذاری و مدیریتی ، حل بحران ها و بهبود اوضاع کشور و شهروندان ایرانی می باشد. این جریان پاسخی عقلانی به خواسته و مطالبات و نیازهای شهروندان و مدافع حقوق بشر و شهروندی ، آزادی های بنیادین و دستیابی به دولت حقوقی است که با محوریت شهروند و برمبنای مسئولیت پذیری شهروندان ایرانی بنیان گذاری شده است.
    جریان سوم شهروندی که با توجه به مسئولیت‌پذیری تک‌تک شهروندان در قبال سرنوشت خود و دیگر شهروندان و منافع و ثروت‌های عمومی و حال و آینده کشور و محیط پیرامونی بنیان‌گذاری شده دارای اهداف ده گانه توسعه شهروند (انسان) و پرورش همه جانبه شهروندان و مدیران توسعه یافته ،تقویت روحیه مسئولیت پذیری ومشارکت شهروندان‌‌، افزایش نظارت عمومی شهروندان‌‌، ارتقاء تاثیرگذاری برتصمیمات مقامات‌‌، افزایش روحیه مطالبه گری شهروندان و پاسخگویی مدیران‌‌، حاکمیت قانون و احترام به حقوق بشر و شهروندی ،محیط زیست گرایی ،مشارکت در ساختار قدرت،دستیابی به دولت رفاه و تحقق دولت حقوقی می باشد.

    باتوجه به اینکه این انجمن برای ترویج حقوق شهروندی فعالیت می کند پپیشنهاد می شود بیشتر از نظریه ها و مقالات مرنبط با جریان سوم شهروندی در سایت خود قرار دهید.

    • سلام ممنون بابت نظرتون. شما عضو انجمن جریان سوم شهروندی هستید؟ تمایل به عضویت در انجمن را دارید اگر تمایل دارید لطفا مشخصات کامل خودتون رو بفرمایید